نحوه معرفی شفاهی در مصاحبه های شغلی
1396-05-20
9981
اگر به دنبال یک شغل هستید یکی از اولین مواردی که باید در لیست کارهایتان داشته باشید یک “معرفی گیرای” ایده ال است. سخنرانی ۳۰ ثانیهای مختصری در مورد اینکه شما کی هستید و اینکه چرا بهترین گزینه برای آن شغل هستید.
شما باید بتوانید در هرلحظه بهسرعت خود را برای معرفی آسانسوری گیرا آماده کنید، چه در یک مصاحبهی شغلی یا چه در یک مهمانی و گفتگو با شخصی که میتواند به شما کمک کند موقعیت شغلی به دست آورید. آسان به نظر میرسد درست است؟
اما در نظر بگیرید بخواهید دستاوردهای بیشتر از ۵۰ سال زندگی را در ۳۰ ثانیه بیان کنید که همانند این است بخواهید فیلی را در یک ماشین فولکس جای دهید.
بهمنظور افزایش مهارت شما در معرفی آسانسوری گیرا من این فرآیند را به ۹ دسته تقسیم کردهام:
۱- هدف شغلی را بهطور شفاف و واضح مشخص کنید.
یوگی بِرا در گفتهای معروف میگوید: “اگر نمیدانید به کجا میخواهید بروید باید خیلی مراقب باشید، چون ممکن است به آنجا نرسید.” پس هنگامیکه در حال تهیهی یک معرفی آسانسوری گیرا هستید، بهترین روش برای توصیف حیطهی کاری خود و شغلی که به دنبال آن هستید را بکار ببرید. تا زمانی که بهطور شفاف نتوانید شرح دهید که چه موقعیت شغلی میخواهید، هیچکس نمیتواند به شما برای یافتن شغل یا استخدام کمک کند.
۲- آن را روی کاغذ بیاورید.
هر چیزی که میخواهید کارفرمای آیندهی شما آن را بداند بنویسید، ازجمله مهارتهایتان، دستاوردهایی که داشتهاید و سابقهی کاری مرتبط با موقعیت شغلی موردنظرتان. بعد یکقلم قرمز بردارید و هر چیزی که گفتنش ضروری نیست را خط بزنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا چند مورد و جملهی برجسته باقی بماند. هدف شما باید این باشد که شنونده را به بیشتر دانستن در مورد خودتان متمایل کنید؛ نه اینکه تمام داستان زندگیتان را برای او تعریف کنید. پس جزئیات اضافی که شمارا از پیغام اصلی دور میکند حذف کنید.
۳- آن را قالببندی کنید.
این معرفی کوتاهی که از خود خواهید داشت، باید به ۳ سؤال پاسخ دهد. شما کی هستید؟ چهکاری انجام میدهید؟ به دنبال چهکاری هستید؟ “سلام من جسیکا هیل هستم. من یک حسابدارم با ۱۰ سال سابقه کاری در صنعت بیمه و دنبال فرصتهای شغلی هم در شرکتهای بیمه و هم حسابرسی و مالی در منطقهی دالاس هستم.” این مثالی بود از شروع یک معرفی آسانسوری که شامل موارد ضروری بود. این سخنرانی حدود ۱۵ ثانیه وقت میگیرد. در ادامه جسیکا از ۱۵ ثانیهی بعد برای اضافه کردن جزئیاتی در مورد طرح پیشنهادی منحصربهفردش برای فروش، مهارتهای خاصش و روشهای خاصی که میتواند به کارفرمای بالقوه کمک کند، استفاده کند.
۴- معرفی را متناسب با مخاطب تنظیم کنید ، نه خودتان.
مهم است که به یاد داشته باشید افرادی که به حرفهای شما گوش میدهند به این خاطر است که بفهمند در صحبتهای شما چه چیز مفیدی برای آنها وجود دارد. پس اطمینان حاصل کنید که پیغام خود را متمرکز بر نیازهای آنها تنظیم کنید. به این مثال توجه کنید: ” من متخصص منابع انسانی با ده سال سابقهی کار هستم در شرکتهای تولیدکننده محصولات مصرفی” اما اگر اینگونه گفته شود خیلی تأثیرگذارتر خواهد بود: ” من متخصص منابع انسانی با تجربهای زیاد در کمک به شناخت و استخدام استعدادهای سطح بالا در مدیریت هستم.” استفاده از واژگان متمرکز بر منفعت، کمک خواهد کرد تا یک مصاحبهکننده را متقاعد کنید که شما تجربه، هوش و مهارتهای لازم برای انجام آن کار را دارید.
۵- کلمات و اصطلاحات حرفهای صنعت را حذف کنید.
لازم است تعریفی که از خود ارائه میدهید برای همه قابلفهم باشد. پس از بکار بردن مخففها و کلمات فنی که ممکن است یک مصاحبهکننده یا فرد معمولی نداند، استفاده نکنید. نباید طوری حرف بزنید که شنونده احساس حماقت یا بیاطلاعی کند.
۶- متن سخنرانی را با صدای بلند بخوانید.
نوشتن رسمیتر و ساختیافتهتر از صحبت کردن است. اگر مراقب نباشید معرفی آسانسوری گیرای شما ممکن است بیشتر مثل یک آگهی تلویزیونی به نظر برسد تا یک مکالمه. بلند خواندن و بعد رفع عیوب آن به شما کمک میکند تا قابلاعتماد به نظر برسید.
۷- تمرین، تمرین، تمرین (بعدازآن درخواست بازخورد)
متنی که آماده کردهاید را مکرر جلوی آینه بخوانید. در ابتدا ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما هر چه بیشتر تمرکز کنید، راحتتر مطلب را ادا خواهید کرد. نحوهی بیانتان را آنقدر تکرار کنید و تغییر دهید تا زمانی که هر بار با دفعات قبل متفاوت نباشد. بعدازاینکه متنی که میخواهید ارائه دهید را طوری برق انداختید که برایتان رضایتبخش بود، آن را جلوی چند نفر از دوستانتان انجام دهید و از آنها بپرسید که فکر میکنند موارد کلیدی شما چه چیزهایی بودند. اگر پاسخ آنها با هدف شما تطابق نداشت، هنوز نیاز است روی آن کار کنید.
۸- چند نوع سخنرانی آماده کنید.
ممکن است بخواهید با یک مصاحبهکننده متفاوت از یکی از همکاران قبلیتان صحبت کنید. همچنین بعضیاوقات شما فقط ۱۵ ثانیه وقت برای معرفی دارید و گاهی ممکن است یک یا دو دقیقه وقت داشته باشید. پس اول روی ماهرشدن در صحبت دربارهی چند مورد کلیدی تمرکز کنید و بعد برای موقعیتهای خاص، سخنرانیهای متفاوتی آماده کنید. با استفاده از ویژگی نرمافزار WORD کلمات متن سخنرانی خود را بشمارید. طبق یک قانون سرانگشتی بیان هر ۱۵۰ کلمه یک دقیقه طول میکشد.
۹- با اعتمادبهنفس حرف بزنید.
معرفی آسانسوری که به بهترین کلمات مجهز شده باشد، اگر بهخوبی بیان نشود، نا گیرا خواهد شد. وقتی در حال صحبت کردن هستید، به چشمان طرف مقابل نگاه کنید، لبخند بزنید و پیامتان را با اعتمادبهنفس و شادمانی منتقل کنید. متن معرفی آسانسوری گیرای خود را آماده کنید و بهزودی ممکن است خود را در یک آسانسور واقعی در شغل جدید ببینید.
کارآموزی حسابداری کارآموزی حسابداری
منبع: سایت مدیران